divendres, 10 de març del 2006

NO AL TANCAMENT DE LES ESTACIONS

La Ribera anuncia mobilitzacions si es tanquen les estacions de tren


Creix el malestar als municipis de Móra la Nova, Flix, Riba-roja d'Ebre i Ascó-->A.Caralt

acaralt@diaridetarragona.com

Tot i que l'empresa estatal Administración de Infraestructuras Ferroviarias (Adif) ho desmenteix, ahir el matí el sindicat CGT reiterava davant el Diari la voluntat d'Adif de deixar sense personal les estacions de Flix, Riba-roja d'Ebre i Móra la Nova durant l'any 2006. Una situació que s'uniria al tancament, aquest si oficialitzat per Adif de l'estació d'Ascó.

Els alcaldes de la Ribera d'Ebre anuncien mobilitzacions si les afirmacions de la CGT esdevenen realitat. En tot cas, la polèmica no afectaria al serveis de trens de passatgers que mantenen les freqüències actualsSi els temors expressats per la CGT es confirmen i l'empresa pública Adif, encarregada de les infraestructures ferroviàries a l'Estat, deixa sense personal les estacions riberenques, els alcaldes afectats actuaran per demostrar la seva disconformitat.

El batlle de Móra la Nova, Joan Sabanza, anunciava ahir una oposició frontal a la hipotètica mesura mitjançant la mobilització de les institucions polítiques i el teixit social de la Ribera d'Ebre, «estem parlant d'una empresa pública que hauria de vetllar pel reequilibri territorial al marge de criteris econòmics, espero que el govern del PSOE no tingui la temptació de tancar l'estació de Móra la Nova que dóna servei a municipis de la Ribera, Terra Alta i Priorat».

Tanmateix, Sabanza no disposava de més informació oficial que la publicada aquesta última setmana. Ahir, el responsable de defensa del Ferrocarril del Sindicat Federal Ferroviario de la CGT, Juan Ramón Ferrandis, i el seu company de sindicat, José Tabuyo, reafirmaven que en el transcurs d'una reunió entre el sindicat i l'empresa Adif celebrada el passat 14 de febrer a Tarragona un responsable de l'empresa els va expressar la voluntat de deixar sense personal les estacions de Riba-roja d'Ebre (3 treballadors), Flix (5 treballadors), Móra la Nova (5 treballadors), a banda d'Ascó (3 treballadors) on el tancament ja ha estat confirmat per la mateixa empresa pública, «van ser les seves paraules», expressava Tabuyo ahir al Diari, «desconeixem encara que reflexaran les actes de la reunió però la voluntat de l'empresa existeix».

El tancament es justificaria per l'entrada en servei del Control de Tràfic Centralitzat (CTC), sistema de regulació del trànsit a distància governat des de Saragossa amb alts índexs de seguretat i major velocitat que el sistema actual.

L'alcalde de Flix, Pere Muñoz, amb tot, no acceptarà el tancament, «defensarem on calgui el manteniment dels serveis a les estacions, en el cas de Flix, el servei de passatgers és prou important però a banda, existeix un servei de mercaderies a la factoria d'Ecros, no entenem que tot plegat resti sense personal».

L'alcalde de Riba-roja, José Luis Aparicio, s'uneix a les crítiques i afegeix un nou argument, l'existència al nord de la comarca d'un pla d'emergència nuclear i un d'emergència química.A banda, el sindicat CGT en el seu escrit d'al·legacions a l'anunci d'Adif, de 30 de gener, de desaparició de personal de circulació a l'estació d'Ascó argumenta que el trajecte entre Móra la Nova i Ascó té una orografia molt irregular «salvant tunes i trinxeres amb el risc intrínsec de despreniments que poden afectar a la seguretat de les circulacions, sobretot quan per aquesta línia circulen gran quantitat de trens amb materies perilloses, un fet que agreujaria qualsevol tipus d'incidència».

El tancament ‘de facto’ de les estacions significaria per la CGT deixar de prestar serveis imprescinsibles per a garantir la seguretat com la certificació per part dels factors que les
mercaderies circulen amb garanties, la certificació de la finalització de la pujada i baixada de viatgers o la informació al usuari del perill d'atropellament per manca de pasos inferiors.Adif recorda els alts nivells de seguretat del dispositiu CTC i afirma que mantindrà obert un canal de comunicació amb la instal·lació a mig termini d'un sistema d'informació al viatger amb pantalles tàctils que oferiran informació a banda de disposar d'un servei SOS.

Desmenteix, a la vegada, a la CGT assegurant que la mesura de deixar Ascó sense personal no s'extendrà a la resta donat que en aquestes estacions s'hi ubiquen infraestructures que requereixen del control per part de personal.